Een stroomstoring kan heel vervelend zijn en kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat de hele straat of wijk zonder stroom zit. Het kan ook zijn dat de stroom alleen maar bij u thuis eruit ligt. Oorzaken
Bij een stroomstoring is niet uw energieleverancier verantwoordelijk, maar uw netbeheerder. Het volgende stappenplan legt uit wat u moet doen bij een stroomstoring. Stap 1: de oorzaak bepalenAls eerst moet gecontroleerd worden of de stroomstoring alleen voor uw huis van toepassing is of dat er een andere oorzaak aan is toe te schrijven. Dit kunt u doen door de schakelaars en zekeringen in uw meterkast te checken. Het is ook handig om aan de buren te vragen of zij wel stroom hebben. Ook kunt u buiten kijken of de straatverlichting het doet. Stap 2: oplossenAls de stroomstoring zich alleen bij u thuis bevindt, controleer dan als eerste of de aardlekschakelaar aan of uit staat. Als deze uitstaat moet u deze weer omhoog zetten. Als de stroom direct weer eraf gaat, ontkoppel dan eerst alle groepen die gekoppeld zijn aan de aardlekschakelaar. Nu kunt u de aardlekschakelaar weer aandoen. Als de aardlekschakelaar aan staat, controleer dan de stoppen. De schakelaars van de groepen die uit staan, moeten weer worden aangezet. Als er een zekering is gesprongen, moet deze vervangen worden. Stap 3: meldenAls er sprake is van een lokale of regionale stroomstoring, kunt u zelf niet veel meer doen dan een melding maken.
Vergoeding van stroomstoringenBij een landelijke, regionale of lokale stroomstoring hebt u recht op een vergoeding. Deze vergoeding hangt af van hoelang de stroomstoring duurt en de soort aansluiting. Normale huishoudens hebben een normale aansluiting en krijgen € 35 euro na 4 uur zonder stroom te hebben gezeten. Voor elke extra 4 uur komt er € 20 euro bij.
|