Optimalisatie van een thematische advertentiecampagne voor webwinkels en vakbedrijven

marketing agency antwerpen

Door de onstabiele economische situatie en het coronavirus heeft de advertentiemarkt het ontwikkeltempo aanzienlijk vertraagd ten opzichte van het voorgaande jaar. Adverteerders proberen de kosten te verlagen voor alle mogelijke kanalen om gebruikers naar de site te lokken om geld te besparen en het bedrijf draaiende te houden.

Ondanks de belangrijke rol van contextueel adverteren bij online promotie, is de stijging van het aandeel van de uitgaven voor deze bron lager in vergelijking met deze indicator in voorgaande jaren. Het leeuwendeel van de advertentiebudgetten bestaat uit advertenties op Google, dus het is het meest aan te raden om de optimalisatie van advertentiecampagnes in dit specifieke netwerk te overwegen. Er zijn 3 hoofdtypen campagnes in de contextstructuur:

  1. Zoekadvertenties
  2. Adverteren op het thematische netwerk
  3. Retargeting

Meestal gaat het grootste deel van het budget en de aandacht van adverteerders naar het weergeven van advertenties in het zoeknetwerk. Er wordt algemeen aangenomen dat het de zoekadvertentiecampagne is die de meest loyale gebruikers die geïnteresseerd zijn om iets te kopen naar de site brengt.

De gecreëerde indruk is niet altijd gerechtvaardigd en zoekcampagnes hebben verschillende nadelen:

  • Hoge kosten van klantenwerving. Omdat Het stereotype van hoge prestaties komt veel voor bij veel adverteerders en de concurrentie in het zoeknetwerk is groot. Om op de eerste pagina met zoekresultaten en op hogere posities te worden weergegeven, moet je betalen en vaak veel. Dit probleem is vooral relevant voor degenen wier bedrijf zich richt op steden met meer dan een miljoen steden, en de kosten van een klik kunnen oplopen tot enkele tientallen of zelfs honderden euro’s.
  • Kleine lijst met webpagina’s om advertenties weer te geven. Vertoningen zijn alleen mogelijk op zoekmachines.
  • Advertenties weergeven aan een vrij klein publiek. Zoekcampagnes kunnen slechts 5% van de internetgebruikers bereiken.

Veel adverteerders hebben hun advertentiebudgetten aanzienlijk verlaagd.

Optimalisatie van advertentiecampagnes in het zoeknetwerk leidt niet significant tot lagere kosten voor het klikken op een advertentie door een gebruiker. Als gevolg hiervan ziet de adverteerder, onder omstandigheden met een beperkt budget, een afname van het verkeer naar de site vanuit dit soort advertentiecampagnes. Dienovereenkomstig daalt de opkomst van geïnteresseerde gebruikers.

Door remarketing worden gebruikers die de site eerder hebben bezocht, naar de site aangetrokken. Dienovereenkomstig bevindt hun loyaliteit zich op een redelijk hoog niveau. Het creëren van aanvullende doelen om slimme remarketinglijsten samen te stellen, kan echter een uitdaging en tijdrovend zijn. Tegelijkertijd is het aantal van dergelijke gebruikers onbeduidend, is de prijs voor het klikken op de advertentie hoog en is het onmogelijk om nieuwe bezoekers aan te trekken.

Het verloren verkeer naar de site kan worden gecompenseerd door middel van thematische advertentiecampagnes.

Veel adverteerders beschouwen deze internetmarketingtool niet als de belangrijkste, het wordt beschouwd als een bron van extra verkeer en dient eerder als een brandingtaak dan als een verkooptaak.

Desondanks is er de laatste tijd een trend naar meer uitgaven voor thematische advertentiecampagnes. Dit gedrag van adverteerders hangt samen met de wens om in een crisis geld te besparen en de hoeveelheid bezoekers naar de site te behouden. Als gevolg hiervan is de concurrentie op thematische sites hevig – de kosten per klik stijgen.

Er zijn bepaalde principes voor het opzetten van een reclamecampagne op een thematisch netwerk. Als deze regels worden nageleefd, is de adverteerder niet alleen in staat om tegen lagere kosten per transitie een breed ‘koud’ publiek te bereiken, maar ook om interesse te wekken voor het aangeboden product of de aangeboden dienst.

  • Scheid thematische en zoekadvertentiecampagnes. Het systeem heeft de mogelijkheid om rubrieksadvertenties te activeren binnen een zoekcampagne. Gezien een aantal functies bij het opzetten van een campagne voor het weergeven van advertenties, raden we aan deze twee richtingen te scheiden.
  • Maximaliseer het bereik van uw internetdoelgroep. Hiervoor is het nodig om een ​​”speciale” semantische kern samen te stellen. Zoekwoorden in een thematische campagne verschillen van zoektermen. Op basis hiervan selecteert het systeem dergelijke sites, waarvan de inhoud overeenkomt met de opgegeven trefwoorden. Daarom:
  • gebruik geen laagfrequente zoekwoorden
  • maak geen misbruik van operators
  • gebruik alleen uitsluitingszoekwoorden die niet-doelgroepen uitsluiten

Door deze richtlijnen te volgen, kunt u een groter publiek bereiken. Hoe meer gebruikers uw advertentie zien, hoe groter de kans dat de betrokken persoon op de advertentie klikt en een gerichte actie onderneemt die voor u belangrijk is.

Combineer zoekwoorden op onderwerp en schrijf een “pakkende” advertentietekst voor hen. Het kopiëren van teksten uit zoekcampagnes heeft geen effect: het dupliceren van sleutelzinnen in advertentieteksten levert geen accentuering op, de tekst is te “droog” en wordt overladen met feiten en voordelen. Een gebruiker die sites bezoekt in een thematische versie, is niet geconfigureerd om te kopen en bij het samenstellen van teksten moet u dit onthouden. De teksten moeten “pakkend” zijn, ze moeten de aandacht van de gebruiker trekken. Een groot deel van het succes van een reclamecampagne is afhankelijk van de teksten. Succesvolle advertenties kunnen de gebruiker niet alleen ertoe aanzetten om op de advertentie te klikken, maar ze kunnen hem ook helpen nadenken over de behoefte aan een bepaald product. Als gevolg hiervan ontstaat een behoefte. Als de site goed ontworpen en gebruiksvriendelijk is, kan deze behoefte worden omgezet in een aankoop.

Stel geotargeting in. Voordat u een campagne start, moet u beslissen op welke regio uw bedrijf zich voornamelijk richt.

Zorg ervoor dat u afbeeldingen gebruikt bij het maken van uw advertenties. Door hun aanwezigheid kunt u het aantal impressies verdubbelen. Dergelijke advertenties zijn beter zichtbaar in relatie tot zoekmachines en het aantal klikken stijgt met gemiddeld 2,7 keer.

Gebruik advertentiegroepen. Met behulp hiervan kunt u de effectiviteit van verschillende teksten, afbeeldingen testen. Tegelijkertijd begint het systeem, terwijl de statistieken zich opstapelen, vaker advertenties met een hogere CTR weer te geven.

Sluit sites uit waarmee u geen hoogwaardig verkeer naar uw site kunt krijgen. Dit bespaart geld en verhoogt het aantal vertoningen en conversies van sites die meer conversies genereren.

Gebruik snelle links. Hun aanwezigheid verhoogt de CTR van advertenties en stelt de gebruiker vaak in staat om snel de informatie te vinden die hij nodig heeft.

Zo’n campagnestructuur kan niet alleen de loyaliteit vergroten van gebruikers die op dergelijke advertenties hebben geklikt, maar ook het aantal belangrijkste behaalde doelen vergroten. Een toename in sessieduur en kijkdiepte is typerend voor zakelijke gebieden met een lange besluitvormingsperiode voor aankopen (automotive, residentieel vastgoed, enz.). In het geval van een online winkel zal het naleven van deze regels bij het opzetten van een thematische campagne ook het aantal geplaatste bestellingen verhogen.

De klant is een grote winkel. De site is een catalogus met goederen zonder de mogelijkheid om online te kopen. Actieve advertentiecampagnes: zoeken (60% van het budget), thematisch (18% van het budget) en retargeting (22%).

Ondanks het kleinste deel van het toegewezen budget krijgt een thematische campagne 25,4% van de sessies. Tegelijkertijd zijn het deze gebruikers die worden gekenmerkt door de grootste interesse in de inhoud: de gemiddelde kijkdiepte is 7 pagina’s, de sessieduur is meer dan 3,5 minuten, het bouncepercentage is slechts 8,9%.

De weloverwogen indicatoren van interesse duiden natuurlijk niet op de conversie van een sitebezoeker naar een winkelklant. Ze stellen ons echter in staat om de mate van interesse te beoordelen. Hoe groter de interesse in de productcatalogus, hoe groter de kans dat het product wordt gekocht.

Zoekcampagnes en remarketing zijn nodig om geïnteresseerde gebruikers te bereiken en dit feit wordt niet betwist. Vanwege de thematische campagne, gemaakt volgens alle gespecificeerde regels, krijgen we echter: 

  • dekking van een “breed” publiek
  • meer klikken tegen lagere kosten
  • hoge kwaliteit van het publiek
  • verhoging van het aantal behaalde doelen

Dus in het geval van een gedwongen verlaging van het budget voor reclameactiviteiten op internet, zal een thematische campagne het mogelijk maken om de stroom gebruikers te behouden en zelfs te vergroten met een grotere kans om het hoofddoel van de site tegen een lagere prijs te bereiken.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html